خلاقیت در آموزش

آموزش خلاقانه، اثربخش ترین نوع آموزش است

خلاقیت در آموزش

آموزش خلاقانه، اثربخش ترین نوع آموزش است

خلاقیت در آموزش

بیاموز و بشنو ز هر دانشی
بیابی ز هر دانشی رامشی

میاسای از آموختن یک زمان
ز دانش میفکن دل اندر گمان. «فردوسی»

با سلام و درود خالصانه به معلمان و مربیان فرهیخته و تلاشگران عرصه مقدس تعلیم و تربیت.محسن طاهری هستم و قصد دارم از این درگاه ٬ مطالب آموزشی را به اشتراک بگذارم.لطفا با نظرات ارزشمند خود مارا در بهبود کیفیت مطالب یاری رسانید.

2- بازی و شادی: دنیای کودکان دنیای بازی و شادی است . کودکان همواره گرایش به بازی و شادی دارند . آموزش خلاق کودک محور کوشش می کند که کودکان را از دنیای سخت و گاهی خشن بزرگسالانه با دستورهای بی احساس دور کند و فضا و کنش های شاد را برای کودکان به ارمغان آورد .


 3- معنا گرایی و مثبت اندیشی: آموزش خلاق کودک محور همواره کوشش می کند که از نمای بیرونی پدیده ها بگذرد و به آنچه اصل است برسد . در این گونه از آموزش ، با افزارها و برنامه های ویژه به کودکان ژرف اندیشی و بینش درست آموخته می شود تا هستی را با تمام بزرگی و معناغیش کشف کنند . پالایش از احساس اندوه ، ناامیدی ، بیهودگی نقشی است که آموزش خلاق کودک محور بر عهده دارد . فضا ، برنامه ها و متن ها و افزارهای آموزش خلاق کودک محور به گونه ای طراحی شده اند که حس مثبت اندیشی و مثبت بودن را در کودکان تقویت می کنند .


 4- آگاهی با هدف دگرگونی: آموزش خلاق کودک محور کوشش می کند که به کودکان آگاهی راستین درباره هستی و زندگی بدهد . من کیستم ؟ جایگاه من کجاست ؟ با چه هدفی باید به سوی آگاه شدن و آگاه کردن بروم ؟ هنگامی که آگاه می شوم چگونه می توان زندگی خود و دیگران را دگرگون کنم ؟ این ها همه از خویشکاری های آموزش خلاق کودک محور است .


 5- همکاری به جای رقابت: آموزش خلاق کودک محور به آزمون های درونی باور دارد . آزمون هایی که به زندگی انسان معنا می بخشد ، او را کاشف دریاها و سرزمین ناشناخته و آفرینش گر پدیده های نو می کند . آموزش خلاق کودک محور هرگز و هیچ گاه به آزمون های ظاهری که کودکان را رقیب یکدیگر می کند باور ندارد و همواره در جست و جوی پیدا کردن راه های همکاری به جای رقابت های زیان مند است . 


  6- دانش برای گشایش: آموزش خلاق محور کوشش می کند که راهکارهای درست را برای پرسانه ها و دشواری های زندگی ، پیش پای کودک بگذارد . در این گونه از آموزش ، دانستن هنگامی ارزش دارد که به کار بیاید و بتواند گره های ناگشوده را بگشاید .


 7- پرورش هوش هیجانی و رشد اجتماعی: به سبب این که آموزش خلاق کودک محور با افزارهایی مانند داستان و نمایش خلاق ، هیجان و احساس های کودکان را درگیر می کند ، سبب رشدهای چندگانه کودک مانند هوش هیجانی و رشد اجتماعی آن ها می شود که برای جامعه پذیری شان ضرورت دارد . 


  8- گفت و گو و مشارکت: یکی از اصول بنیادین آموزش خلاق کودک محور ، پرورش گفت وگو با هدف مشارکت و همیاری در انجام کارها است .


 9- آزادی و صلح: برای آزاد زیستن باید درکی دست از مفهوم آزادی داشت . برای پاسداشت صلح باید ارزش های صلح و دوستی را شناخت. آموزش خلاق کودک محور همواره کوشش می کند با طرح این دو موضوع ، ارزش آزادی و صلح را به کودکان یادآور شود.


 10- نگهداری از مادرزمین: آشنایی با اصول توسعه ی پایدار که به نگهداری از زیستگاه ما یعنی مادرزمین تأکید دارد همواره یکی از اصل های طلایی آموزش خلاق کودک محور است.

نظرات (۱)

کتاب آخرالزمان خانواده " تمدن بچه ننه " تالیف استاد علی اکبر خانجانی در اینترنت منتشر شده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی