خلاقیت در آموزش

آموزش خلاقانه، اثربخش ترین نوع آموزش است

خلاقیت در آموزش

آموزش خلاقانه، اثربخش ترین نوع آموزش است

خلاقیت در آموزش

بیاموز و بشنو ز هر دانشی
بیابی ز هر دانشی رامشی

میاسای از آموختن یک زمان
ز دانش میفکن دل اندر گمان. «فردوسی»

با سلام و درود خالصانه به معلمان و مربیان فرهیخته و تلاشگران عرصه مقدس تعلیم و تربیت.محسن طاهری هستم و قصد دارم از این درگاه ٬ مطالب آموزشی را به اشتراک بگذارم.لطفا با نظرات ارزشمند خود مارا در بهبود کیفیت مطالب یاری رسانید.

6 بعد هوش هیجانی

اگر به دنبال افزایش سطح هوش هیجانی خود هستید، اینجا 6 وجه از آن وجود دارد که می توانید با به کارگیری آن در زندگیتان، به افزایش EQ خود کمک کنید.

1-    خود آگاهی

2-    همدلی

3-    خود مدیریتی

4-    انگیزش

5-    مهارت های اجتماعی

6-    خوشحالی

 

1-    خودآگاهی

هسته مرکزی در فضای هوش هیجانی ، توانایی شناسایی احساسات خود در تمام طول روز و طور کلی شماخت روی خودمان است، که به ما کمک می کند تا انتخاب های بعتری در زندگی داشته باشیم.  برای انی منظو، یک تکه کاغذ بردارید و تمام افکار، احساسات و عقایداتان را روی آن بنویسید، این به شما کمک می کند که بدانید که هستید و از زندگی چه می خواهید و چرا.

همچنین سعس کنید از لغات احساسی برای بسان احساساتتان در موقعیت های مختلف، زیاد استفاده کنید. وقتی که راه بروز احساسات خود را بیابید، بی شک برای مدیریت آن هم ککمتر به مشکل بر خواهید خورد.

2-    همدلی

همدلی یکی از قدرتمندترین و ضروری ترین ابزارها برای ارتقا هوش هیجانی در افراد می باشد.افزایش توانایی شما در همدلی به دیگران منجر به نزدیکی بیشتر به آنها و دریافت حمایت های بیشتر از جانب آنها وقیتی که به ان نیاز دارید می شود. همچنین ایجاد حس همدلبی به دیگران موجب کاهش تعارضات موجود در زندگی کاری و شخصی افراد می شود.

آگاه باشید که گوش دادن دقیق به حرف ها و احساسات دیگران راهنمای بسیار خوبی برای حفظ تعادل احساسی در خودتان می شود.

3-    خود مدیریتی

همه انسان ها علایقشان را با اطرافیان مورد اعتمادشان به منظور ایجاد روابط صمیمانه تر در میان می گذارند. بخش از تکامل و رشد انسان، شامل به دست آوردن تجربیات جدید و ایجاد روابط تازه می شود. اگر یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل و مدیریت کنید، قادر خواهید بود خود را برای خود مدیریتی احساساتتان نیز آماده کنید.

افرادی که توانایی خودگردانی خود را دارند، حتما پیش از انجام هر کار فکر می کند، توانایی نه گفتن را دارند و می توانند با انتقال تفکارشان به بیرون، هیچگاه کنترل احساسات خود را از دست ندهند. انها به خوبی به نقاط ضعف و قوت خود اشراف دارند و صادقانه به خود می نگرند. انسان های با هوش هیجانی بالا، به درستی احساسات، افکار و اعقاید خود را در زمان مناسب و با افراد مناسب در میان می گذارند تا افراد دیگر بدانند که آنها در چه جایگاهی قرار دارند.

4-    انگیزش

تمایل نسبت به تاخیر انداختن نتایج آنی برای بدست آوردن موفقیت های دراز مدت یکی از ویژگی های بارز افراد با هوش هیجانی بالاست که از انگیزه های بالایی برای زندگی برخوردار هستند، می باشد.مردم اغلب توسط دانش احساسی خود راهنمایی می شوند که در اکثر موارد هم منجر به شکست در تصمیم گیری هایشان می شود. افراد با هوش هیجانی بالا، بهترین افراد برای تصمیم گیری ها هستند زیرا به خوبی می دانند که چه زمان می بایست به فراست خود تکیه کنند.

این افراد می دانند که کی و کجا می باست از هیجانات کاذب خود را در جهت ارتقا عملکردشان تغییر دهند. آنها برای یافتن راه های مناسب در فضایی آرام و منطقی همیشه با انگیزی هستند. این افراد قادرند از علاوه بر خود از هوش هیجانی سایر زیر دستانشان نیز برای ایجاد انگیزه و زایایی بیشتر بهره ببرند.

5-    مهارت های اجتماعی

یکی دیگر از راه های ارتقا EQ این است که بتوانید به راحتی با دیگران حرف بزنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.داشتن تعهد اجتماعی نشان می دهد که شما واقعا نسبت به دیگران هم نگران هستید و تنها به فکر رسیدن به اهداف خود نیستید. داشتن هوش هیجانی بالا به شما مهارت های اجتماعی را برای مدیریت احساسات دیگران هم کمک می کند. سعی کنید مهارت های خود در ارتباط با دیگران تا جای ممکن افزایش دهید، زیرا مهارت های اجتماعی کلیدی باز کردن بسیاری از قفل های بزرگ زندگی شماست!

6-    خوشحالی

افزایش هوش هیجانی یعنی بدانید کی خوشحال هستید، کی ناراحت، کی هیجان زده و کی عصبانی. متاسفانه، تنها عده اندکی از انسان ها وجود دارند که می دانند در حال حاضرخود چه احساسی دارند، لبخند می زنند در حالی که به شدت عسبی هستند، گریه می کنند وقتی که بسیار هیجان زده هستند و... همیشه سعی کنید احساس واقعی خود را در شرایط بحرانی تشخیص دهید تا بتوانبد ان را مدیریت کنید.

به طور کلی، انسان ها با هوش هیجانی بالا، معمولا انسان های شادی هستند. شادی مانند بندرگاهی گرم و آرام در بدن شماست که می توانید هراز چند گاهی به آن سر بزنید و از فواید متعددش بهره مند شوید. انسان های باهوش هیجانی توانایی کنترل خلق خود را برای دستیابی به اهدافشان دارند. فراموش نکنید که شاد بودن هیچ هزینه ای ندارد و درآمد زیادی برایتان خواهد داشت!

همین مقاله به زبان انگلیسی

منبع: lifehack

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی